Firmy budú bojovať o talenty a kvalitných zamestnancov, neraz aj od konkurencie. Nezamestnanosť bude ďalej klesať. Zamestnávatelia si budú vytvárať siete budúcich potenciálnych zamestnancov. Aké zaujímavé trendy čakajú pracovný trh v roku 2018? Ktoré profesie, vrátane manažérskych, budú zvlášť vyhľadávané a kto bude na „chvoste“ záujmu? Aj o tom hovoria poprední experti z praxe.

——————–

Dôraz na budovanie značky firmy a vzťahov s komunitami

Radí Michal Batis, Branch Manager, personálna agentúra Grafton Slovakia  

 

Zmeny na pracovnom trhu s kandidátmi

Z pracovného trhu sa stal tzv. candidate driven market – nedostatok kandidátov na trhu spôsobuje to, že je oveľa ťažšie presvedčiť kandidáta o tom, že práve vaša firma je tá správna. Ako prezrádza Michal Batis, Branch Manager zo spoločnosti Grafton Slovakia, kandidáti si kladú podmienky, majú vyššie očakávania toho, čo im tá ktorá firma ponúkne. „Kladie sa väčší dôraz na „candidate experience“, čiže na to, aký bude mať kandidát pocit z celého výberového procesu – ako rýchlo firma reaguje, ako kvalitne komunikuje, ako sa k nemu správa manažér na pohovore, ako dobre dokáže zamestnávateľ odkomunikovať svoju kultúru ešte skôr, ako kandidáta zamestná a podobne.“ Čoraz viac firiem sa podľa neho začína venovať employer brandingu a začína si budovať dlhodobé vzťahy s komunitami ľudí, najmä v online priestore. „Je to investícia do budúcnosti a firmy si takto budujú siete budúcich potenciálnych zamestnancov.“

Od neosobného prístupu k osobnejšiemu vzťahu

Nábor vhodných ľudí sa postupne posúva od masového neosobného prístupu ku konkrétnemu osobnejšiemu vzťahu kandidát – recruiter. Paradoxne v „online dobe“ je podľa Michala Batisa osobný vzťah a kontakt s kandidátom pre recruiterov zásadný. „Aktivita uchádzačov na štandardných pracovných portáloch zásadne klesá a to, že kvalitný kandidát sám zareaguje na pracovný inzerát, je skôr raritou. Preto sa ich agentúry aj firmy snažia osloviť proaktívne často ešte skôr, ako si reálne hľadajú prácu napríklad aj formou organizovania rôznych eventov.“ Klasické inzeráty jednoducho už nezaberajú. Ak chcete dobre a cielene odkomunikovať otvorenú pracovnú pozíciu, musíte byť vizuálni – fungujú autentické fotky a videá. LinkedIn ako zdroj kandidátov podľa branch managera stagnuje, dokonca je skôr na ústupe. Preto sa čoraz viac recruiterov snaží využiť Facebook ako nový zdroj.

Klasické pracovné inzeráty jednoducho už nezaberajú. Firmy musia byť viac vizuálne…

 

Vyhľadávané pozície? Každý sektor má svoje

Každý sektor bude mať svoje top pozície, ako aj tie menej vyhľadávané. V IT odvetví je a bude veľký dopyt po developeroch, automotive sektor bude naďalej hľadať pracovníkov k výrobným linkám, ktorých je neustále málo. „Veľký dopyt bude po konštruktéroch a inžinieroch kvality, zaujímavý je posun v takzvaných centrách zdieľaných služieb (SSCs). Tam je naozaj cítiť posun od jednoduchých transakčných rolí vhodných pre absolventov bez praxe k sofistikovanejším pozíciám s oveľa väčšou pridanou hodnotou, do popredia ide napríklad robotizácia administratívnych systémov,“ uzatvára Michal Batis.

 

Rady firmám a uchádzačom o prácu:

Zamestnávatelia:

  • Sledujte svoju konkurenciu nielen cez finančné výsledky, ale aj cez to, ako pracuje so svojimi zamestnancami a uchádzačmi o prácu.
  • Snažte sa niečím vo vašej spoločnosti odlíšiť.
  • Stretávajte sa s potenciálnymi budúcimi zamestnancami osobne.
  • Do náboru zapojte najvyššie vedenie – kandidáti potrebujú cítiť a vidieť, kto je nositeľom firemnej kultúry a smerovania.
  • Ukážte im niečo z „vašej kuchyne“ a snažte sa byť otvorení.
  • Považujte nábor zamestnancov a starostlivosť o nich za najväčšiu prioritu – ľudia tvoria hodnoty firmy, bude čoraz ťažšie ich získať a udržať si ich.

Uchádzači:

  • Spájajte sa so zaujímavými ľuďmi na sociálnych sieťach.
  • Neprestaňte sa vzdelávať – všetko sa posúva dopredu veľmi rýchlo – nechcete, aby vám ušiel „nejaký vlak“.
  • Jazyky, jazyky, jazyky – minimálne jeden cudzí jazyk je pri väčšine pracovných pozícií nevyhnutný. Nebojte sa zmeniť prácu. Ak nie ste spokojní tam, kde ste teraz, je najlepšia doba zmeniť to.

 Odhadované trendy v HR na rok 2018:

  • Pokračujúci nárast platov a očakávaní kandidátov.
  • Automatizácia procesov/služieb – čoraz viac vecí zvládnu roboty (chatboty – automaty).
  • Zamestnávanie cudzincov – naprieč všetkými sektormi a úrovňami pozícií.
Zuzana Kullová
Podobné články